Pressmeddelande: Njursjuka Filipe reser världen runt med sin familj

LISSABON, Mars 2019 - Filipe diagnostiserades med en njursjukdom som barn och behandlas för närvarande med hemodialys tre gånger per vecka. Filipe kännetecknas också av äventyr och beslutsamhet, när han på fredag ger sig ut på en resa världen runt med sin familj, frun Catarina och sonen Guilherme.

Filipe Almeida reser till trettio länder med sin familj och genomgår dialysbehandlingar varannan dag.

Filipe - en inspiration för alla som lever med en kronisk njursjukdom

Under ett år kommer familjen, som vi redan kan följa på Instagram @allaboardfamily och i deras familjeblogg https://allaboardfamily.com, att besöka trettio länder noga planerat utefter Felipes behov av livsuppehållande vård och visa att det är möjligt att trots dialysbehov leva livet fullt ut och följa sina drömmar.

Filipe, Catarina och Guilherme (deras son, nästan två år) kommer att resa genom flera europeiska länder som Spanien, Frankrike, Italien, Grekland, Kroatien, Albanien, Ungern, Tjeckien, Polen, Litauen och Nederländerna. Deras första destination efter att ha lämnat Lissabon kommer att vara Bahamas. Andra destinationer kommer att omfatta Kuba, Mexiko, Turkiet, Saudiarabien, Israel, Jordanien, Sydafrika, Indonesien, Taiwan, Thailand, Indien, Maldiverna, Sri Lanka, Australien, Fiji, Nya Zeeland och Brasilien, där resan förväntas nå sitt slut i mars 2020. Filipe kommer också regelbundet att resa tillbaka till Portugal för att se över sitt medicinska tillstånd.

Målet med resan är att få uppleva ett äventyr, en sällsynt upplevelse för en kroniskt sjuk patient vars liv är beroende av att varje dag, utan undantag, genomgå dialysbehandling. Faktum är att Filipe och Catarina åtar sig denna resa för att inspirera andra kroniskt njursjuka patienter att kunna resa med dialys och utöva sin rätt till ett normalt och berikat liv, liksom andra familjer som reser med barn.

Filipes njursjukdom diagnostiserades när han bara var 12 år. Eftersom sjukdomen var av en immunologisk karaktär och hade ett genetiskt ursprung var det förväntat att den skulle försämras vid vuxen ålder.

För bara ett och ett halvt år sedan nådde njursjukdomen steg 5; ett stadium när hemodialys eller annan behandling (såsom peritonealdialys eller njurtransplantation) blir nödvändig för att ersätta njurfunktionen och hålla sig levande. Att acceptera detta nya tillstånd var inte lätt, men Filipe vägrade ge upp sitt livsprojekt och beslutade med stöd av Catarina att genomföra denna resa världen runt, vilket visar att ingenting är omöjligt, även för kroniskt njursjuka patienter.
Paret hänger sig helt till denna dröm. Deras blogg, där de redan skriver om sina liv och deras rutiner - www.allaboardfamily.com - kommer att fungera som en plattform för rapportering om sina erfarenheter, som dagbok för sin son och som inspirationskälla för andra njurpatienter.

Diaverum, ett oberoende och globalt njursjukvårdsföretag med svenskt ursprung och med närvaro i Portugal (där Filipe vanligtvis är patient) tillhandahåller allt logistiskt stöd för resan. Företaget har från början gått in med full kapacitet för att göra denna dröm till en verklighet som kan inspirera andra patienter att leva fullt aktiva liv, trots hemodialysbehandling.

I ett år kommer Filipe Almeida att besöka en serie länder som en sann ambassadör av den här saken -  att ge andra en verklig vittnesbörd genom sin förmåga att integrera sin kroniska sjukdom i sitt liv utan att behöva ge upp möjligheten att förverkliga sina drömmar.